گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

هر آفت‌کش دارای چندین نام می‌باشد :  

۱- نام عمومی (Entry name) : توسط شرکت سازنده ارائه می‌شود و باید توسط موسسه استاندارد جهانی یا (International Standard Organization) که نام مخفف آن (ISO) است مورد تایید قرار گیرد.


۲- نام تجارتی  (Trade name): توسط کارخانه سازنده آن  یا فرمولاتور آن ارائه می شود. هر سم معمولاً دارای چندین نام تجارتی است، زیرا بسیاری از سموم توسط شرکت‌های مختلف ساخته می‌شوند. نام تجارتی را با علامت ® ( گرفته شده از کلمه Register به معنی ثبت شده ) نشان می‌دهند.


۳- نام شیمیایی : نام شیمیایی اجزاء یک ترکیب شیمیایی را نشان می‌دهند. هر ترکیب شیمیایی دارای یک فرمول بسته و یک فرمول باز است.


فرمولاسیون سموم

بیشتر آفت کش هایی که در کارخانه ها تهیه می شوند بصورت خالص هستند و دارای 95 تا 100 درصد ماده ی موثر هستند .این ماده ی موثر را نمی توان بصورت مستقیما بکار برد و بایستی عملیاتی به منظور استفاده عملی روی آن انجام شود که به این عملیات آماده سازی فرمولاسیون گفته می شود.فرمولاسیون سموم به ۲ منظور انجام می شود یکی برای کم کردن میزان ماده موثر بکار برده شده و دیگری برای بهبود خواص آفت کش ها می باشد.

فرمولاسیون‌های مختلف سموم


۱ – فرمولاسیون‌های خشک


۲ – فرمولاسیون‌های مخصوص محلول‌پاشی


۳ – فرمولاسیون‌های گازی یا شبه گازی


فرمولاسیون‌های خشک

- گردها یا فرمولاسیون‌های پودری (Dustable powder) یا (Dust) : این فرمول، مخلوطی فیزیکی از ترکیب ماده ی موثر با یک ماده حامل یا (Carrier) است. مواد حامل عموماً رُس‌ها، مانند (Montmorilonit)و (Caolonit) یا پودر سیلیکات‌ها مانند پودر (Talk) و موادی مانند (Perlite) می‌باشند. گردها گیاه سوزی شدیدی روی گیاهان ایجاد نمی‌کنند.گردها دارای معایبی هستند که از آن جمله می توان به خطرناک بودن آنها برای تعدادی از حشرات، مانند حشرات گرده افشان- زنبورهای گرده افشان اشاره کرد. زیرا در لابه‌لای موهای سطح بدن آن‌ها تجمع پیدا می‌کنند و به کلنی زنبورهای عسل منتقل می‌شوند و هم‌چنین بر روی لاروهای آن‌ها نیز تاثیرات مخربی دارند.گردها را باید در اوایل صبح یا غروب که جریان هوا ملایم است به کار برد چون امکان بادبردگی( در اثر وزش باد، مقداری از گرد به خارج از منطقه مورد استفاده منتقل می‌شود که اصطلاحاً به این موضوع (Drift) یا باد بُردگی می‌گویند،) دارند و برای جلوگیری از بادبرگی می توان 3-5 درصد روغن معدنی به آنها اضافه کرد .


- گرانول (Granules): گرانول ها برای جلوگیری از اثر (Drift) یا باد بردگی سموم ساخته شده‌اند.گرانول‌ها، سمومی هستند که اطراف آن‌ها را یک ماده حامل، مانند پودر تالک(Talk) یا رُس‌های وِرمی‌کولیت (Vermicolite) در بر می‌گیرد. قطر این گرانول‌ها عموماً ۲۵/. تا 5 میلی‌متر است و در داخل خاک استفاده می‌شوند. تعداد زیادی از سموم که به این صورت ساخته می‌شوند، سیستمیک هستند و از طریق ریشه گیاهان جذب می‌شوند و حشراتی را که در روی قسمت سبزینه فعالیت می‌کنند را از بین می‌برند.

- میکرو کپسول‌هاMicro capsulated formulated)  ) : میکرو کپسول‌ها سمومی هستند که اطراف آن‌ها را پوششی از جنس ژلاتین یا آگار (به صورت جامد یا مایع) و در مواردی مواد پلی‌وانیل در برمی‌گیرد. میکرو کپسول‌ها سموم را بتدریج آزاد می‌کنند و برای مبارزه با مگس‌ها و پشه‌ها استفاده می‌شوند.

 -  طعمه‌های مسموم : طعمه‌های مسموم در واقع با مواد غذایی که مورد علاقه آفات، یا جوندگان هستند مخلوط شده و از این طریق مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در مواردی طعمه‌های مسموم ممکن است به صورت آماده وجود داشته باشند که این طعمه‌ها عمدتاً برای جوندگان بکار می‌روند. در مورد گیاهان زینتی، بیشتر شامل ملخ‌ها و آبدزدک‌ها می‌شوند.

- خمیرها (Pastes): برای آفاتی که در داخل دالان هایی در داخل تنه درختان فعالیت می کند که ماده موثر این فرمولاسیون دارای خاصیت تبخیری زیادی هستند مثل خمیر آنتی تارلو.در این فرمولاسیون، ماده سمی را با یک ماده که خاصیت فرار بودن دارد مخلوط می‌کنند و بعد مقداری ماده چسبناک به آن اضافه می‌شود


فرمولاسیون‌های مخصوص محلول‌پاشی


- گردهای خیس شونده Wetable powder

- امولسیون شونده‌ها Emulcitable concentrate

- امولسیون‌های معکوس Inverted emulsion

محلول‌های قابل حل در آب Water solvable concentrate

پودرهای قابل حل در آب water solvable powder

-سوسپانسیون‌های کلوئیدی Flowable

- فرمولاسیون غلیظ با حجم کم Ultra volume

- محلول‌های روغنی Oil solution

- فرمولاسیون آماده مصرف



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com